DIETA BEZ LAKTOZY

Dieta bez laktozy - na czym polega?

Dieta bez laktozy jest dietą eliminacyjną, opierającą się na całkowitej bądź na częściowej eliminacji produktów stanowiących źródło laktozy. Laktoza to dwucukier, składający się z cukrów prostych: galaktozy oraz glukozy. Występuje ona w mleku ssaków: krowim, owczym, kozim oraz ludzkim, w związku z czym nazywana jest również cukrem mlekowym. Enzym laktazy jest niezbędny do prawidłowego trawienia oraz wchłaniania laktozy. Jeśli u kogoś pojawiają się zaburzenia w tym aspekcie, to równocześnie pojawia się także nietolerancja laktozy. W efekcie, odczuwalne są u takich osób: bóle brzucha, wzdęcia, uczucie bulgotania w jamie brzusznej, mdłości oraz biegunka. W takich przypadkach dieta bez laktozy stanowi wręcz konieczność. 

Nadwrażliwość pokarmowa wynikająca z nietolerancji laktozy jest powodem wdrożenia diety bez laktozy. Jako dieta eliminacyjna, dieta bezlaktozy bazuje na zastąpieniu częściowym lub całkowitym produktów szkodliwych produktami bezpiecznymi. Ich wartość odżywcza powinna być zbliżona.

DIETA BEZ LAKTOZY
Dieta bez laktozy - zasady

Kiedy pacjent zastanawia się nad zagadnieniem takim jak: nietolerancją laktozy co jeść, to powinien najpierw bardzo dokładnie obserwować swoje ciało, by dowiedzieć się, które produkty spożywcze w mniejszym, a które w większym stopniu wpływają na jego organizm. Czasami może okazać się, że będą przypadki, w których wystarczy ograniczyć laktozę w diecie, a będą i takie, kiedy to nie da się zrobić nic innego, jak cukier mlekowy wyrzucić z jadłospisu całkowicie. Optymalnie skomponowana dieta bezlaktozowa, określana też jako dieta bez nabiału powinna zakładać wyeliminowanie mleka ssaków: krowiego, koziego oraz owczego. Pozostałe produkty bez mleka krowiego – kefir, jogurt albo mleko acidofilne mają mniejszą zawartość tego typu cukru, ponieważ w ich składzie są bakterie fermentacji mlekowej. Organizm toleruje je dobrze. 

W przypadku nietolerancji o charakterze ostrym zalecane jest wyeliminowanie wszystkich produktów laktozowych nawet tych, które mają śladowe ilości cukru mlekowego. Wtedy nie należy spożywać słodkiego mleka i produktów z niego wytwarzanych. Można natomiast decydować się na wyroby, w tym również medyczne, zawierające enzym laktazy. 

Produkty bezlaktozowe mają fioletowy kolor etykiety, co jest łatwym do uchwycenia znakiem rozpoznawczym. Należy mieć świadomość, że laktoza znajduje się także w gotowych wędlinach, słodyczach oraz daniach szybkich do przyrządzenia. Należy więc zawsze przed zakupem konkretnego produktu upewnić się, czy jest to jedzenie bez laktozy, ponieważ jedynie w ten sposób można ochronić się przed występowaniem negatywnych objawów. 

DIETA BEZ LAKTOZY

Nietolerancja laktozy - jakie dieta dopuszcza produkty?

W przypadku diety bez laktozy bardzo ważne jest to, aby spożywać potrawy, które mają w składzie optymalną porcję wapnia. Standardowy jadłospis bez laktozy powinien zawierać: 

  • napoje sojowe,
  • jogurty sojowe,
  • tofu,
  • migdały,
  • warzywa kapustne,
  • sezam,
  • mak,
  • suszone morele,
  • suszone figi. 

Niezbędna jest również suplementacja witaminy D w okresie jesienno – zimowym, gdyż to ona wspomaga wchłanianie wapnia.

Jadłospis powinien być dostosowany do ogólnego stanu zdrowia, w czym może pomóc dietetyk. Specjalista od żywienia doradzi, który plan żywieniowy w catering bez laktozy będzie najodpowiedniejszy. Taki catering dietetyczny będzie obejmował pełnowartościowe produkty, bogate w: 

  • warzywa, 
  • owoce,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe, 
  • produkty stanowiące źródło białka, 
  • produkty stanowiące źródło tłuszczu roślinnego.  
DIETA BEZ LAKTOZY
Dieta bez laktozy - efekty

Profesjonalny catering dietetyczny bez laktozy przede wszystkim wspomaga prawidłowe działanie układu pokarmowego. Starannie dopasowana dieta pudełkowa, a dokładniej dieta bez białka krowiego sprawdza się idealnie u osób, które cukier mleczny muszą wyeliminować ze swojego jadłospisu. Zalety tej diety doceniane są również przez osoby odchudzające się, wobec tego chętnie kody rabatowe na catering wykorzystują na bezlaktozowe plany żywieniowe.

Najważniejsze efekty diety bez laktozy to: 

  • zmniejszenie ilości pojawiania się wzdęć i biegunek, 
  • wyeliminowanie nieprzyjemnego uczucia pełności,
  • obniżenie oraz wyregulowanie tłuszczowej masy ciała,
  • unormowanie gospodarki wodnej, 
  • lepsza kondycja cery. 

Opracowana przez dietetyka klinicznego dieta bez produktów mlecznych jest dietą przynoszącą ulgę dla układu pokarmowego, jak i wiąże się z wieloma innymi korzyściami dla organizmu. Przeglądając ranking cateringów dobrze będzie sprawdzić, które bezlaktozowe diety pudełkowe są polecane. Na opisy uwagę należy zwrócić pod kątem tego, czy konkretne wyroby przygotowane są na nietolerancję pokarmową, czy na alergie pokarmowe. Różnica polega na tym, że za reakcjami alergicznymi stoi niewłaściwa reakcja organizmu. Wówczas układ autoimmunologiczny reaguje na białko tak jak na wroga i zaczyna wytwarzać przeciwciała. Mogą pojawić się problemy trawienne, skórne, jak i w niektórych przypadkach oddechowe. Wtedy też należy całkowicie wyeliminować z jadłospisu białko mleka krowiego.  

 

Treść powstała podczas współpracy z dietetykiem klinicznym.