DIETA DASH

Dieta Dash - jakie są zasady?

Dieta Dash znana jest jako elastyczny i zrównoważony plan żywieniowy, wobec czego eksperci od żywienia podkreślają, że bez obaw można ją stosować w sposób ciągły. Początkowy zamysł wskazywał, że jest przeznaczona dla osób z nadciśnieniem tętniczym, lecz coraz częściej stosują ją także osoby zdrowe, ze względu na to, że jest ona bardzo pomocna, gdy chodzi o utrzymanie właściwej masy ciała. Dlatego też dieta dash sprawdzi się zarówno wśród osób chorujących, jak i chcących o siebie zadbać profilaktycznie, które wiedzą, jak istotne jest zdrowe odżywianie.

Ta dieta niskosodowa bazuje głównie na ograniczeniu spożywania soli. W codziennym menu jest z kolei sporo warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych oraz produktów mlecznych o niskiej zawartości tłuszczu. Elastyczność tejże diety, równocześnie przekładająca się na jej popularność wynika także z tego, że nie ma znaczenia, w jakim wieku jest osoba, która ją stosuje oraz jaki jest jej stan zdrowia. Ważne jest natomiast optymalne zbilansowanie posiłków w celu zaspokajania zapotrzebowania energetycznego organizmu. Stosowanie diety dash z tego właśnie względu jest wybierane. Brak większych ograniczeń przekonuje zwłaszcza te osoby, które mają niską motywację do utrzymania prawidłowej diety. 

DIETA DASH
Dieta dash - zasady

Najważniejsze założenia diety dash są bardzo proste w zachowaniu. Ograniczenie spożywania soli jest jasne, a maksymalnie uznaje się przyjmowanie 2300 mg sodu na dzień. W przypadku zdiagnozowanego nadciśnienia tętniczego jest to 1500 mg codziennie. Kolejno,  dieta dash catering bazuje na ograniczeniu w menu tłuszczów nasyconych i cukru. Tłuste mięso, wyroby mleczne oraz napoje słodzone zostaną w takim razie wykluczone. Rekomendowane z kolei będzie spożywanie dużej ilości owoców i warzyw, a także wyrobów pełnoziarnistych, stanowiących istotne źródło błonnika. Poza wyregulowaniem ciśnienia krwi wpłynie to też na zachowanie uczucia sytości na dłużej. 

Dietetycy kliniczni polecają dieta dash pudełkowa z uwagi na to, że źródła wapnia ulokowane w niej są w niskotłuszczowych produktach mlecznych. Białko można przyjmować pod postacią chudego mięsa, ryb oraz roślin strączkowych. Kiedy na dodatek zadba się o to, aby na co dzień prowadzić zdrowy styl życia, nie będzie potrzeby przejmowania się, że coś zostało źle wprowadzone. Można natomiast będzie lepiej poczuć się fizycznie oraz psychicznie.

W diecie dash zaleca się spożywanie od 4 do 5 porcji warzyw i owoców dziennie, z przewagą spożywania warzyw. Warto także przyjmować od 6 do 8 porcji produktów pełnoziarnistych, 2 do 3 porcji niskotłuszczowych produktów mlecznych oraz 1 lub 2 porcje chudego mięsa, drobiu lub ryb. Rekomendacje wskazują także na od 4 do 5 porcji orzechów, nasion i roślin strączkowych w ciągu tygodnia.

DIETA DASH

Dieta dash - produkty dozwolone

Produkty dozwolone dla osób stosujących dietę dash to:

  • warzywa i owoce, 
  • mięso, najlepiej drób,
  • niskotłuszczowe przetwory mleczne: kefir, jogurt naturalny,
  • pełnoziarniste pieczywo, ryże i kasze, 
  • ryby,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy i migdały,
  • oleje roślinne. 

Dania opierające się na takich produktach można przygotować samodzielnie, zwłaszcza, że podana dieta nie jest związana z licznymi ograniczeniami. Jednak, kiedy ktoś chce mieć pewność, że otrzyma pełnowartościowe posiłki oraz że rzeczywiście będą one korzystne dla zdrowia, to dieta pudełkowa dash jest dla niego dobrą opcją. Sprawdzi się ona również w przypadku osób na co dzień bardzo zabieganych, nie mających czasu na samodzielne przygotowanie poszczególnych potraw. Indywidualnie dopasowana do kondycji oraz do preferencji smakowych rozpiska żywieniowa idealnie wpisuje się w założenie: pokonaj nadciśnienie dietą dash, co jest jej kolejnym atutem. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się także zioła na trawienie oraz zioła na nadciśnienie. Wówczas catering dietetyczny z tej kategorii będzie faktycznie optymalnie zbilansowany. 

DIETA DASH
Dieta dash - efekty

Prawidłowo skomponowana dieta dash obniża ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. Osoby decydujące się na catering dash mają też niższe ryzyko pojawienia się cukrzycy, wybranych chorób nowotworowych, chorób serca, czy schorzeń w obrębie nerek. Taka dieta pudełkowa umożliwi obniżenie ciśnienia tętniczego, poprawiając ogólną kondycję i samopoczucie.

Każda osoba, która chce zrzucić nadprogramowe kilogramy w sposób bezpieczny, również może zdecydować się na wdrożenie takiej diety. Firmy cateringowe proponują kody rabatowe na catering dash, co stanowi świetną motywację do wdrożenia wskazanego planu żywieniowego. Konsultując się z dietetykiem oferującym catering dietetyczny dash można uzyskać gwarancję otrzymania zdrowych, smacznych oraz optymalnie zbilansowanych kalorycznie potraw. Odpowiednio dopasowane, bazujące na racjonalnych zasadach żywienie dla wielu osób będzie stanowiło podstawę do zachowania prawidłowej wagi. Przeglądając ranking cateringów dash należy zwrócić uwagę na: 

  • możliwość wyboru produktów spożywczych z wszystkich grup,
  • brak wdrażania surowych restrykcji żywieniowych,
  • oddziaływanie profilaktyczne w zakresie chorób układu sercowo – naczyniowego oraz chorób metabolicznych.

Artykuł powstał podczas merytorycznej współpracy z dietetykiem klinicznym.