DIETA KETOGENICZNA

Dieta ketogeniczna - na czym polega?

Dieta ketogeniczna to dieta wzbudzająca wiele kontrowersji wśród diet, które okazuje się pomocne w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Popularnie określana jako dieta keto zawiera jadłospisy niskowęglowodanowe i wysokotłuszczowe. Opiera się na bardzo wysokim spożyciu tłuszczu, niskim spożyciu węglowodanów oraz optymalnej podaży białka.

Najważniejszym źródłem pozyskiwania energii w takim trybie żywienia są tłuszcze. Spożycie węglowodanów powinno wynosić od 20 do 60 gram dziennie, co wprowadza organizm w stan ketozy. Wtedy energia pobierana jest przez ciała ketonowe. Są to produkty metabolizmu tłuszczu zamiast glukozy. Stąd też wzięła się nazwa diety, czyli dieta ketogeniczna, która zmusza organizm do spalania tłuszczów, a nie węglowodanów. 

DIETA KETOGENICZNA
Dieta ketogeniczna - zasady

Jako że dieta ketogenna jest dietą wymagającą, mającą niską zawartość węglowodanów, warto jej stosowanie skonsultować z dietetykiem klinicznym, który dodatkowo upewni się, czy u danej osoby ta forma diety może być w ogóle zastosowana. Spersonalizowany jadłospis w dieta ketonowa jest dla konkretnej osoby zapewnieniem, iż nie dojdzie do pogorszenia jej stanu zdrowia. W diecie keto podaż niektórych składników odżywczych jest w pewien sposób zachwiana, wobec czego rekomendowana jest suplementacja wapnia i witamin z grupy B. Należy też w diecie uwzględnić składniki odżywcze odpowiedzialne za gospodarkę wodno – elektrolitową. Są to: magnez, potas oraz sód. 

Żeby ketogeniczna dieta przyniosła spodziewane efekty, powinna być utrzymywana przez około 6 tygodni. Nie należy jej też stosować dłużej, ponieważ mogłaby przynieść negatywne efekty. 

DIETA KETOGENICZNA

Co jeść na keto?

Najlepiej będzie dostarczać tłuszcz w diecie ketogenicznej z: 

  • tłustego  mięsa, 
  • tłustych ryb,
  • masła, 
  • tłustej śmietany, 
  • majonezu, 
  • oliwy z oliwek,
  • oleju rzepakowego, 
  • oleju kokosowego, 
  • jaj,
  • orzechów i nasion, 
  • kokosu,
  • awokado.

W przypadku owoców rekomendowane są owoce jagodowe: 

  • truskawki,
  • maliny,
  • jeżyny, 
  • jagody, 
  • borówka amerykańska, 
  • porzeczki. 

Aczkolwiek eksperci od żywienia podkreślają, że nie należy ich spożywać zbyt wiele. 

Dietetycy zalecają także niskoskrobiowe warzywa: 

  • z zielonymi liściami, 
  • kapustne, 
  • seler,
  • szparagi, 
  • ogórek,
  • paprykę,
  • cukinię, 
  • bakłażan. 

Profesjonalny catering keto bazuje na codziennym jadłospisie składającym się z trzech dań. Przedział procentowy poszczególnych substancji powinien w nich wynosić:

  • węglowodany: do 5%, 
  • wysoka podaż tłuszczów: od 70% do 90%, 
  • białko: od 10% do 20%. 

Optymalnie dopasowany do danej osoby i jej celów żywieniowych keto catering dietetyczny powinien być realizowany jako dieta wysokotłuszczowa z wykluczeniem:

  • płatków owsianych, 
  • ryżu,
  • makaronów, 
  • większości owoców i soków owocowych, 
  • słonych i słodkich przekąsek, 
  • napoi gazowanych.
DIETA KETOGENICZNA
Dieta ketogeniczna - jakie są jej wady i zalety?

Główny cel, który ma dieta ketogeniczna to redukcja masy ciała. Osoby zdecydowane na jej zastosowanie są w pełni zdeterminowane do tego, by to uzyskać. Uzyskany poprzez spożywanie określonych posiłków stan ketozy przyspiesza redukcję masy ciała. Utracona tkanka tłuszczowa zmniejsza ryzyko zaburzeń gospodarki insulinowej, a spożywanie posiłków białkowo – tłuszczowych przynosi poczucie sytości na dłużej. Dlatego osobie będącej na takiej diecie nie chce się podjadać.

Pozostałe zalety diety ketogenicznej to: Niekwestionowaną zaletą dieta ketogeniczna catering jest również to, że otrzymuje się smaczne dania na bazie tłuszczów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Równocześnie obniżają one poziom cukru we krwi. 

Tak radykalny system żywieniowy nie jest jednak rekomendowany wszystkim. Na przykład, osoby zmagające się z chorobami serca nie powinny stosować diety mającej wysoką zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Może bowiem wtedy u nich pojawić się wzrost stężenia cholesterolu we krwi. 

Trzeba też mieć wiedzę na temat zdrowego odżywiania, ponieważ niewłaściwie zbilansowane menu może doprowadzić do powstania niedoboru witamin i składników mineralnych. Układ pokarmowy nie będzie też działać prawidłowo, gdy nie będzie mieć dostarczonej odpowiedniej ilości białka oraz błonnika. 

Eksperci od żywienia zaznaczają, że dieta pudełkowa ketogeniczna nie jest zalecane wśród osób zmagających się z chorobami nerek, trzustki albo wątroby. Jeśli bowiem te organy nie działają prawidłowo, to pojawią się trudności z uwalnianiem ciał ketonowych w dużych ilościach. 

Inne przeciwwskazania do tego, aby zastosować catering dietetyczny ketogeniczny to:

  • cukrzyca,
  • wrodzone zaburzenia metaboliczne, 
  • hipoglikemia o niewyjaśnionej przyczynie. 

Natomiast, o ile tylko nie pojawiają się tego typu przeszkody, to nie pozostaje nic innego jak sprawdzić zniżki na catering ketogeniczny i dobrać odpowiednie menu, konsultując się wcześniej z doświadczonym ekspertem żywieniowym. Osoby zdrowe, które sprawdzą ranking cateringów i uznają, że dane opcje żywieniowe są dla nich dobre, na pewno sporo zyskają, gdy wdrożą dietę keto, bez zbędnego obawiania się, iż mogłyby się u nich pojawić skutki uboczne. 

 

Artykuł powstał jako efekt współpracy z dietetykiem klinicznym.