DIETA NISKIE IG

Dieta niskie IG - jak powinna wyglądać?

Dieta niskie IG to dieta bardzo popularna u osób chorujących na cukrzycę oraz cierpiących na insulinooporność. Bazuje ona na spożywaniu produktów zapobiegających gwałtownym skokom glukozy we krwi. Dlatego podstawą w jej stosowaniu jest parametr taki jak indeks glikemiczny, czyli wskaźnik wskazujący na tempo wzrostu stężenia cukru we krwi po spożyciu określonych produktów spożywczych, w zestawieniu ze zwiększeniem tego stężenia po przyjęciu czystej glukozy. Takie odniesienie pozwala wyznaczyć produkty o niskim indeksie glikemicznym, jak i te, które odpowiadają za szybki skok ilości cukru we krwi. 

Racjonalna dieta z niskim indeksem glikemicznym bazuje na spożywaniu produktów, które nie przyczyniają się do nagłego wzrostu stężenia glukozy we krwi. Podczas jej stosowania do minimum ograniczone są cukry proste, mające wysokie IG. Co ciekawe, taką dietę mogą tak naprawdę stosować wszyscy, ponieważ systematyczne i właściwe jej stosowanie daje więcej energii oraz wyraźnie poprawia samopoczucie. Dieta niskoglikemiczna, jaką jest dieta niskie ig rekomendowana jest głównie diabetykom, ze względu na to, że zapobiega podwyższeniu glikemii po spożyciu posiłku. Taka dieta o niskim indeksie glikemicznym polecana jest dodatkowo osobom cierpiącym na insulinooporność, niedoczynność tarczycy, Hashimoto albo na zespół policystycznych jajników. Ten model odżywiania w połączeniu z odpowiednią aktywnością fizyczną pomaga załagodzić odczuwane przez pacjentów na co dzień dolegliwości. W związku z tym, dieta z niskim ig powinna być wybrana, gdy ktoś właśnie takie efekty chce uzyskać. Regularność spożywanych posiłków ma na celu zapobieganie wahaniom poziomu glukozy we krwi. Osoby stosujące wskazany typ diety szybko też zauważą, że nie podjadają między posiłkami jak wcześniej. Wysokoprzetworzone produkty zostaną wyeliminowane przez produkty z niskim ig, co z kolei okaże się pomocne w odchudzaniu. 

DIETA NISKIE IG
Dieta niskie ig - zasady

Dieta o niskim indeksie glikemicznym ma zasady, które pokrywają się w znacznym stopniu z zasadami ogólnej piramidy żywieniowej. Nie trzeba w trakcie jej stosowania liczyć kalorii, czy stosować restrykcyjnych zasad. Jako dieta pudełkowa niskie ig jest dietą bezpieczną, wobec czego pacjenci z podanych wcześniej grup bez obaw ją stosują. To cenne źródło węglowodanów złożonych, pomagających utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi. Dostarcza również do organizmu błonnik pozytywnie wpływający zwłaszcza na układ pokarmowy. Dietetycy zalecają, aby warzywa i owoce jeść w postaci surowej, a na dodatek dieta o niskim ig ryże, makarony i kasze dopuszcza w postaci al dente.

Bardzo istotne jest to, aby posiłki spożywać regularnie. Dlatego catering niskie ig przewiduje spożywanie niewielkich porcji co 2 – 3 godziny, kiedy to organizm może swobodnie wykorzystywać energię dostarczaną wraz z pożywieniem. Nie bez znaczenia pozostaje także nawodnienie organizmu. Głównie zalecana jest woda niegazowana. Dodatkowo można wypijać herbatki owocowe albo ziołowe. Ostatni posiłek powinien zostać zjedzony około 3 godziny przed zaplanowanym snem, żeby organizm łatwiej go strawił. W przypadku, gdy ktoś nie ma czasu na samodzielne przygotowanie posiłków, albo nie jest pewien, czy zrobi to właściwie, dobrym rozwiązaniem jest dieta niski ig catering, którą ekspert żywieniowy oraz kucharz dopasują do konkretnej osoby.

DIETA NISKIE IG

Dieta pudełkowa z niskim ig - co jest dozwolone?

Wybierając catering z niskim indeksem glikemicznym ma się pewność, iż będzie jadło się potrawy, które tylko minimalnie powodują wzrost glukozy we krwi. Produkty spożywcze, które obejmuje prezentowany catering dietetyczny mają wartość od 55 i poniżej.

Zaliczają się do nich:

  • produkty zbożowe: razowe pieczywo, grube kasze, płatki zbożowe, 
  • niektóre warzywa: pomidory, cukinia, cebula, czosnek, kalafior, brokuły, oliwki, ogórki,
  • rośliny strączkowe,
  • część owoców: maliny, jabłka, truskawki, jagody, awokado, porzeczki, grejpfrut, morele,
  • mięsa,
  • ryby,
  • jaja,
  • owoce morza,
  • nabiał,
  • oleje,
  • orzechy,
  • pestki,
  • nasiona. 

W profesjonalnie opracowanej dieta ig catering nie brakuje produktów naturalnych, nieprzetworzonych, bez dodatku cukru. Często występują one w postaci surowej. Niezaburzona jest wtedy gospodarka węglowodanowa, wobec czego dieta z niskim indeksem glikemicznym catering jest tak bardzo polecana. 

DIETA NISKIE IG
Czego natomiast nie jeść?

Stosując niski indeks glikemiczny catering na pewno nie będzie w menu: 

  • białego cukru,
  • słodyczy i wyrobów cukierniczych,
  • dżemów i marmolad,
  • owoców z puszki,
  • słonych przekąsek,
  • fast – foodów, 
  • białego ryżu,
  • produktów z białej mąki: pieczywa, makaronu, ciast,
  • ziemniaków poddawanych obróbce termicznej,
  • warzyw gotowanych takich jak: seler, rzepa, marchew, bób i dynia,
  • kukurydzy i batatów,
  • arbuzów, ananasów, melonów, moreli oraz suszonych owoców,
  • gotowych dań w słoikach,
  • bardzo tłustych mięs,
  • produktów ze składem glukozowo – fruktozowym,
  • napoi gazowanych słodzonych,
  • napoi energetycznych. 
DIETA NISKIE IG
Dieta z niskim ig - jakie efekty?

Profesjonalnie przygotowany catering z niskim ig ma wiele korzyści dla zdrowia. Do jego najważniejszych zalet zaliczają się: 

  • utrzymywanie właściwego stężenia glukozy we krwi, zapobiegające niedocukrzeniu lub przecukrzeniu,
  • profilaktyka w insulinooporności, cukrzycy oraz w przebiegu chorób metabolicznych,
  • zapobieganie niedoborom odżywczym w organizmie,
  • wspomaganie funkcjonowania organizmu,
  • poprawienie pamięci i koncentracji,
  • zagwarantowanie wyższego poziomu energii,
  • ułatwienie odchudzania.

Co więcej, dieta o niskim indeksie glikemicznym catering obniża poziom cholesterolu w surowicy krwi, co ogranicza rozwój chorób sercowo – naczyniowych. Taka dieta pudełkowa wcale nie oznacza, że pomimo licznych wykluczeń posiłki będą monotonne. Oferowany przez najlepszych specjalistów żywieniowych catering dietetyczny z niskim ig zawiera wiele produktów, wzbogacających funkcjonowanie organizmu. Stosując dieta z niskim ig catering i wykorzystując zniżki na catering będzie można jeszcze sporo zyskać finansowo. Indywidualnie przystosowana dieta niskoglikemiczna catering przynosi sporo szybko zauważalnych efektów. Dlatego dobrze będzie sprawdzić ranking cateringów i zorientować się, która z oferowanych diet będzie najodpowiedniejsza, czyli dopasowana zarówno do stanu zdrowia, jak i do preferencji smakowych. 

Treść artykułu opracowana przy współpracy z dietetykiem klinicznym.