DIETA NISKOWĘGLOWODANOWA

Dieta niskowęglowodanowa - na czym polega?

Dieta niskowęglowodanowa, znana również jako dieta low carb polega na zmniejszeniu spożycia węglowodanów, przy równoczesnym zwiększeniu podaży białka oraz tłuszczu. Ten sposób żywienia ma kilka wariantów. Są to opcje takie jak: 

  • dieta o bardzo niskiej zawartości węglowodanów: od około 20 do 50 gramów na dzień albo mniej niż 10% energii z nich pochodzącej, gdzie jako przykład podawana jest dieta ketogeniczna;
  • dieta o niskiej zawartości węglowodanów: poniżej 26% albo 130 gramów na dzień;
  • dieta o umiarkowanej zawartości węglowodanów: pomiędzy 26% a 45% energii z niej pochodzącej. 

Węglowodany jako jedna z trzech podstawowych grup składników odżywczych w organizmie mają do spełnienia głównie funkcję energetyczną. To z ich udziałem człowiek ma siły do dalszego działania. Odpowiada za to pobudzenie pracy mięśni w trakcie spożywania potraw z węglowodanami. 

DIETA NISKOWĘGLOWODANOWA
Węglowodany - podział

Węglowodany można podzielić na: 

  • proste: szybko strawione i łatwo dostępne źródło energii, głównie z owoców oraz z produktów powstałych na ich bazie;
  • złożone: zbudowane z dłuższych łańcuchów, wolniej trawione i dostarczające energii przez dłuższy czas, jako ich źródło wymienia się produkty zbożowe: mąki, kasze, pieczywo, ryż, makaron, płatki śniadaniowe;
  • błonnik pokarmowy: grupa węglowodanów w dużej części nie strawiona przez organizm ludzki, wobec czego nie ma wartości energetycznej, aczkolwiek normalizuje stężenie glukozy we krwi, ograniczając wchłanianie cholesterolu, usprawnia trawienie oraz poprawia pracę jelit. 

Optymalna dieta niskowęglowodanowa zapewnia odpowiedni sposób odżywiania, wobec czego jeden z jej odłamów, dieta low carb, jest szczególnie chętnie wybierany. 

Zasady diety low carb

Dieta niskowęglowodanowa sprawdza się osób, które uprawiają sporty wytrzymałościowe, u pacjentów cierpiących na padaczkę lekooporną oraz u osób mających zaburzenia metabolizmu. Starannie przygotowana low carb dieta normuje procesy przemiany materii. Jest to możliwe, ponieważ produkty niskowęglowodanowe są bezpiecznym sposobem odżywiania. Trzeba jednak mieć na względzie to, aby dieta ta nie była nazbyt długo stosowana. Zwykle eksperci od żywienia rekomendują od 7 do 21 dni. Standardowa, dzienna ilość kalorii w dieta nisko węglowodanowa powinna mieścić się w przedziale od 1000 do 1300 kalorii. Wiele osób nie wie, jak obliczać kaloryczność lub obawia się, że założeń diety low carb nie będzie realizowała jak należy. Wówczas dedykowany catering dietetyczny jest gwarancją otrzymywania pełnowartościowych, zdrowych oraz spersonalizowanych energetycznie i smakowo potraw. 

DIETA NISKOWĘGLOWODANOWA

Co jeść na diecie niskowęglowodanowej?

Prawidłowo prowadzona niskowęglowodanowa dieta bazuje na: 

  • warzywach liściastych, szparagach, oliwkach, ogórkach, pomidorach, bakłażanach, cukinii, papryce, warzywach kapustnych, rzodkiewce;
  • malinach, jeżynach, rabarbarze, awokado;
  • wszystkich olejach, oliwie z oliwek, maśle;
  • nieprzetworzonych mięsach: drobiu, wołowinie, wieprzowinie, dziczyźnie;
  • wszystkich gatunkach ryb i owoców morza;
  • serach dojrzewających, serach pleśniowych, śmietanie, jajach;
  • orzechach włoskich, orzechach pekan, orzechach brazylijskich, orzechach arachidowych, nasionach chia, pestkach dyni, nasionach słonecznika.

W ten sposób skomponowana dieta bezwęglowodanowa nie ma zbyt wielu wykluczeń, a zamiast tego – wyłącznie dobre składniki. Jeśli ktoś chce mieć pewność, że dobrze dobrał dla siebie plan żywieniowy pod tym kątem, to dieta pudełkowa jest tym, czego potrzebuje. 

DIETA NISKOWĘGLOWODANOWA
Dieta niskowęglowodanowa - efekty

Wiele dotychczas przeprowadzonych badań wskazuje, że dieta pudełkowa low carb sprawdza się bardziej w utracie wagi i redukcji czynników ryzyka sercowo – naczyniowego niż dieta niskotłuszczowa. Niska zawartość węglowodanów w menu zwiększa wydatek energetyczny w trakcie utrzymywania straty wagi, co sprawdza się na przykład w leczeniu otyłości. Co więcej, dieta pudełkowa niskowęglowodanowa ma silne działanie profilaktyczne, zwłaszcza gdy chodzi o  schorzenia układu krążeniowego.

Dobierając zniżki na catering warto więc skupić się na takim planie żywieniowym. Wdrożenie diety niskowęglowodanowej wiąże się z ryzykiem pojawienia się niedoborów witamin, zwłaszcza z grupy B oraz witamin antyoksydacyjnych. Pojawić mogą się również niedobory potasu, wapnia, magnezu oraz flawnoidów. W związku z tym, catering dietetyczny low carb może być dobrym rozwiązaniem, gdy ktoś na przykład nie do końca jest pewny, czy poradzi sobie, wdrażając wskazany plan żywieniowy.

Trzeba też wiedzieć, że catering niskowęglowodanowy nie powinien być stosowany u osób, które mają: 

  • podwyższony cholesterol, 
  • miażdżycę, 
  • niewydolność nerek,
  • choroby wątroby. 

Po sprawdzeniu zestawienia ranking cateringów szybko znajdzie się rozwiązanie umożliwiające wdrożenie diety niskowęglowodanowej z uwzględnieniem osobistych preferencji. Główne zalety wynikające z zastosowania takiego planu żywienia to: 

  • kontrola apetytu,
  • zmniejszenie uczucia zmęczenia i senności, 
  • ułatwienie w trakcie wdrażania działań mających na celu redukcję masy ciała.

 

Treść powstała przy współpracy z dietetykiem klinicznym.