DIETA WEGAŃSKA

Dieta wegańska - na czym polega?

Dieta wegańska jako radykalna odmiana diety wegetariańskiej jeszcze do niedawna spotykała się ze sceptycznym nastawieniem wielu osób, aczkolwiek w tej chwili jest coraz popularniejsza. Co ciekawe, poza względami dietetycznymi wybierana jest także ze względów ideologicznych, środowiskowych, etycznych, politycznych bądź religijnych. Głównie zaś dieta wegańska jest wybierana dla zdrowia. Ta odmiana wegetarianizmu polega na spożywaniu żywności pochodzenia roślinnego, bez jakichkolwiek wyjątków. I rzeczywiście, weganizm pomimo, iż uchodzi za radykalny, przynosi sporo korzyści. 

DIETA WEGAŃSKA
Dieta wegańska - poznaj zasady diety wegańskiej

Klasyczna kuchnia wegańska bazuje na roślinach stanowiących najlepsze źródła białka, węglowodanów oraz tłuszczów. Jedynie wtedy można mieć pewność, że nie przyniesie skutków ubocznych. 

Optymalny dieta wegańska jadłospis uwzględnia takie źródła białka jak: 

  • rośliny strączkowe: soja, soczewica czerwona, soczewica zielona, groch, fasola, ciecierzyca,
  • tofu, 
  • tempeh,
  • seitan – wegański substytut mięsa z mąki pszennej, powstający w wyniku wypłukania skrobi,
  • bezcukrowe napoje sojowe, 
  • jogurty sojowe. 

Kiedy ktoś obawia się, że samodzielnie nie przygotuje odpowiednich posiłków, to dieta pudełkowa wegańska będzie dla niego dobrą alternatywą. Wtedy na przykład może spodziewać się zaspokojenia zapotrzebowania na zdrowe węglowodany: 

  • warzywa skrobiowe: ziemniaki i bataty, 
  • świeże i suszone owoce, 
  • wszystkie odmiany ryżu,
  • pieczywa na naturalnym zakwasie, 
  • kasze i makarony różnego rodzaju, 
  • pseudozboża: amarantus albo komosa ryżowa, 
  • wafle zbożowe, 
  • przetwory owocowe: dżemy, powidła, przeciery z owoców, 
  • kisiele i budynie przygotowane z wykorzystaniem napojów roślinnych. 

W diecie wegańskiej powinny też być uwzględnione: 

  • orzechy niesolone i niesłodzone, 
  • nasiona: chia, słonecznika, maku, sezamu, konopi siewnej, siemienia lnianego,
  • pestki dyni, 
  • hummus, 
  • masło orzechowe, 
  • awokado, 
  • gorzkie kakao, 
  • oliwa z oliwek, 
  • olej rzepakowy tłoczony na zimno. 
DIETA WEGAŃSKA

Jakie są produkty zalecane na diecie wegańskiej?

Dla osób decydujących się na dietę wegańską zalecane są: 

  • warzywa, 
  • owoce, 
  • rośliny strączkowe i ich przetwory, 
  • produkty zbożowe,
  • orzechy, 
  • migdały, 
  • nasiona, 
  • pestki i oleje roślinne.

Nie należy natomiast spożywać:

  • mięsa,
  • ryb,
  • owoców morza,
  • jaj,
  • mleka,
  • przetworów mlecznych, 
  • miodu. 

Każdy, kto chce mieć pewność, że je zdrowo i nie pomija składników odżywczych powinien zdecydować się na rozwiązanie takie jak dieta pudelkowa wegańska, wtedy nie musi się zastanawiać, czy podjął właściwą decyzję. Dopasowany do indywidualnych potrzeb catering dietetyczny ma odpowiednie wartości kaloryczne i jako dieta wegan sprawdza się idealnie. 

DIETA WEGAŃSKA
Zalety i wady weganizmu

Weganizm to jeden z tych stylów żywieniowych, który wzbudza najwięcej kontrowersji. Jego przeciwnicy bazują na stereotypie, że dieta wegańska jest drastyczna i dlatego może prowadzić do niedoborów żywieniowych. Tymczasem wegańska dieta pudelkowa bazująca na zbilansowanym menu jest korzystna dla zdrowia oraz dla całego funkcjonowania organizmu.

Ma spore działanie profilaktyczne, niwelując ryzyko pojawienia się: 

  • nadciśnienia tętniczego, 
  • choroby niedokrwiennej serca,
  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2,
  • nowotworów. 

Co więcej, wegańska dieta pudełkowa obniża stężenie we krwi: 

  • glukozy,
  • insuliny,
  • hemoglobiny glikowanej,
  • cholesterolu całkowitego LDL, 
  • trójglicerydów, 
  • CRP wskazującego na stany zapalne w organizmie. 

Stosując wegański catering można będzie zobaczyć, jak obniża się masa ciała, równocześnie ze wskaźnikiem BMI. Weganie często mają mniejszy obwód w talii. Dlatego kiedy ktoś zamierza się odchudzać, to ta dieta sprawdzi się także w takim przypadku. 

Jeśli zaś chodzi o wady diety wegańskiej, to głównie narażeni są na ich występowanie weganie, którzy nie wiedzą, jak właściwie się odżywiać i to wtedy mogą się u nich pojawić niedobory żywieniowe. W związku z tym, catering wegański jest naprawdę dobrym rozwiązaniem.

Wegańska dieta pudełkowa zmniejsza ryzyko pojawienia się niedoborów: 

  • białka, 
  • wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3,
  • witamin: B12 i D, 
  • wapnia, żelaza, cynku, jodu i selenu. 

Dlatego samodzielnie przygotowując poszczególne potrawy należy zachować szczególną uwagę. Jeśli zaś wykorzystuje się kody rabatowe na catering, to nie ma potrzeby się martwić. Idealnie opracowana dieta dla wegan przyniesie wyłącznie korzyści, które będą zauważalne w bardzo krótkim czasie. 

Opracowana przez doświadczonych ekspertów żywieniowych dieta wegańska pudełkowa dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych: białka, żelaza, witaminy B12, kwasów omega – 3, jest wsparciem w odchudzaniu oraz pozwala utrzymać prawidłową masę ciała. Dlatego catering dietetyczny wegański pozwala również zachować uczucie sytości po każdym posiłku. To wynika z kolei z dużej podaży błonnika. Sprawdzając ranking cateringów można bez trudu wytypować ten, który okaże się pod kątem indywidualnych preferencji najlepszy. Kiedy początkujący weganie mają wątpliwości, czy będą potrafili przygotować dla siebie dobrze posiłki, to wegański catering dietetyczny pozwoli im zapomnieć o takich dylematach. Będą za to mogli bez żadnych ograniczeń prowadzić zdrowy tryb życia, na czele z pełnowartościową dietą. 

Artykuł powstał jako efekt współpracy z dietetykiem klinicznym.