DIETA WEGETARIAŃSKA

Dieta wegetariańska - charakterystyka

Dieta wegetariańska jest stylem żywieniowym polegającym na wyłączeniu z diety mięsa oraz jego przetworów. Jej podstawę stanowią produkty pochodzenia roślinnego. Są to rośliny okopowe i oleiste, rośliny strączkowe, a także: warzywa, owoce, grzyby oraz orzechy. Co ciekawe, wegetarianizm jest traktowany również jako trend, gdy chodzi o prowadzenie określonego trybu życia. Wiele osób podchodzi bowiem świadomie do kwestii niejedzenia mięsa również z uwagi na etykę, a nie tylko jedzenie. Uwzględniona jest także przez nich ekologia albo religia. 

DIETA WEGETARIAŃSKA
Zasady diety wegetariańskiej

Główną zasadą diety wegetariańskiej jest niespożywanie mięsa. Klasycznie pojmowana kuchnia wegetariańska obejmuje metody gotowania w wodzie, na parze, a także duszenie, pieczenie w folii oraz grillowanie. Ograniczone jest smażenie i szczególną uwagę zwraca się na to, aby poszczególne dania były świeżo przygotowane. Unika się natomiast potraw wysoce przetworzonych. 

Eksperci od żywienia zalecają, aby posiłki były urozmaicone i zrobione z kolorowych warzyw i owoców. Im ciekawiej wygląda na talerzu, tym jest to zdrowsze, ze względu na właściwości poszczególnych składników. Przyjęto, że codziennie należy spożywać co najmniej pięć porcji warzyw. Zalecane są zwłaszcza warzywa zielone, takie jak brokuł, czy cukinia, ponieważ mają sporą zawartość wapnia, żelaza i kwasu foliowego. Warto też szczególnie skupić się na źródłach białka, z roślin strączkowych, tofu oraz jajek.

To, co dokładnie będzie się jadło zależy od rodzaju zastosowanej diety. Tradycyjna dieta wegetariańska ma kilka odłamów: 

  • dieta laktowegetariańska: pozwala na spożywanie nabiału, jednak eliminuje mięso i jaja;
  • dieta owowegetariańska: pozwala na spożywanie jaj, ale eliminuje mięso i przetwory mleczne;
  • dieta pescowegetariańska: dopuszcza spożywanie jaj, produktów mlecznych oraz ryb;
  • dieta semiwegetariańska: wyklucza czerwone mięso, pozwala natomiast na jedzenie ryb, nabiału i jaj, a także drobiu;
  • weganizm: wykluczone wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego;
  • witarianizm i frutarianizm: skrajne odmiany weganizmu, bazują na spożywaniu tylko surowych warzyw i owoców;
  • fleksitarianizm: popularna odmiana wegetarianizmu, która dopuszcza okazjonalne spożywanie mięsa. 
DIETA WEGETARIAŃSKA

Dieta wegetariańska - co jeść?

Produkty zalecane w diecie wegetariańskiej to głównie:

  •  nasiona roślin strączkowych: grochu, soczewicy, soi, fasoli, bobu,
  • warzywa bogate w witaminę C i beta karoten, 
  • kiełki nasion: brokuła, lucerny, rzodkiewki, słonecznika, pszenicy, rzeżuchy.

Można je śmiało dodawać do różnych potraw, sałatek albo surówek, ponieważ sprawdzają się jako idealne uzupełnienie witamin i składników mineralnych oraz błonnika. Każda dieta wegetarian, w której znajdą się te produkty spożywcze jest optymalnie zbilansowana i zawiera sporo składników odżywczych. Te osoby, które dopiero rozpoczynają dietę wegetariańską i nie są pewne, czy same dobrze zbilansują posiłki lub chcą jeść dania urozmaicone, mogą zdecydować się na catering dietetyczny w ramach którego każdego dnia otrzymają zdrowe i smaczne dania wege. Warto sprawdzić, jakie można otrzymać kody rabatowe na catering, aby dodatkowo nie ponosić zbyt dużych kosztów. 

DIETA WEGETARIAŃSKA
Dieta wegetariańska - efekty

Decydując się na to, aby dieta pudełkowa realizowana była w pakiecie wege można spodziewać się wielu zalet. Do najważniejszych, pozytywnych efektów zaliczają się: 

  • spożywanie produktów o wysokiej wartości odżywczej, 
  • ograniczanie w posiłkach tłuszczów nasyconych i cholesterolu
  • zwiększenie spożywania korzystnych dla organizmu Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, 
  • duża zawartość węglowodanów złożonych pod postacią produktów zbożowych nasion, orzechów oraz warzyw,
  • rzadziej pojawiające się zaparcia oraz zmniejszone ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i jelita grubego z uwagi na systematyczne spożywanie warzyw i owoców bogatych w potas, witaminę C oraz w błonnik pokarmowy.

Sprawdzając ranking cateringów, a dokładniej, który catering wegetariański jest najlepszy,  można spodziewać się właśnie tak wielu dobrych rezultatów. Optymalnie zbilansowana dieta pudełkowa wegetariańska opiera się na menu indywidualnie dostosowanym do klienta, jego zapotrzebowania kalorycznego oraz do jego BMI. 

DIETA WEGETARIAŃSKA
Dieta wegetariańska - zalety i wady

Dobrze wdrażana dieta dla wegetarian:

  • obniża stężenie cholesterolu w surowicy krwi, 
  • powoduje spadek ciśnienia tętniczego, 
  • zapewnia niższe ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo – naczyniowego, 
  • sprawdza się w profilaktyce cukrzycy typu 2 oraz w profilaktyce antynowotworowej, 
  • minimalizuje ryzyko pojawienia się nadwagi i otyłości, 
  • zmniejsza ilość zaparć. 

Optymalnie zbilansowana dieta wegetariańska pudełkowa nie przynosi skutków ubocznych. Ewentualne wady diety wegetariańskiej wynikają z nieprawidłowego prowadzenia takiej diety. W takiej sytuacji mogą pojawić się: 

  • niedobór białka, witaminy B12 i D3, żelaza, cynku, wapnia, selenu, jodu, kwasów tłuszczowych EPA i DHA, 
  • anemia, osteoporoza, zaburzenia miesiączkowania,
  • niedowaga,
  • zaburzenia odżywiania, 
  • nadwaga i otyłość. 

Warto w takim razie zdecydować się na catering dietetyczny wegetariański i mieć gwarancję, że zbilansowana dieta wegetariańska przyniesie same korzyści, przy zmniejszonym ryzyku pojawienia się jakichkolwiek skutków ubocznych. 

Artykuł powstał jako efekt współpracy z dietetykiem klinicznym.